Tuesday, July 30, 2013

lost.

instagram 20136
Pictures from my instagram from last winter/spring. Follow @dejiss.
Kuvia instagramista viime talvelta/keeväältä. Seuraa @dejiss.


Last winter and spring was a very good time for me. While preparing to the final exams I started to go to the gym pretty often and I ate reaaaally well. Even though I wanted to loose some weight that wasn't my biggest goal, I just loved the feeling you get when you eat healthy food. I felt fresh, my skin was glowing and I was most of the time full of energy. And well I also lost a few kilos.. But you know those good days, when you don't feel any swelling, your metabolism works perfectly and you feel just good ? I felt like that pretty much everyday.
But somewhere between graduation parties and summertime sweets and a summejob where you have eat while doing your job.. well everything got messed up. I started craving for sugar, cause my blood sugar level was down because at work I was without food for a long time. Everything from candy to ice-cream or to cookies was good enough. And I didn't gain weight, but the fact that I am/was so sugar addicted woke me up. I'm still doing sports a lot and enjoying that but the food was the thing going wrong. The freshness and the everyday wellness was gone. I'm not saying that I feel super sick or anything, but it's the kind of feeling you can notice in yourself. Jeans don't feel good, your face and stomach feel swollen and you often feel tired or hungry.
So I decided to concentrate back on the healthy stuff. Get myself back on track. Today is the second day and I already feel a liiiiittle bit better ! Now I just have to keep on eating well and when you do that for a while it's not so hard anymore. It becomes actually a thing you love to do.
So wish me luck !


Here is a list of things I'm trying to do:
- drink more water
- no candy during the week, sunday is a "candy-day"
- not eating desserts after every meal
- more vegetables and fruits
- eating more regularly
 - eating less carbs and bad fat
- eating more during mornings and lunch-time, less in the evenings


Viime talven ja kevään aikana intouduin ylppäreihin valmistautumisen lomassa käymään salilla aika usein ja mikä tärkeintä, söin erittäin terveellisesti. Vaikka halusin pudottaa hieman painoani, se ei ollut se pääsyy tähän intoiluun. Rakastin vain sitä tunnetta ja hyvää oloa, jonka terveellisistä elämäntavoista sai. Olo oli raikas, iho hehkui ja oli lähes aina energinen olo. Ja pudotinpahan muutaman kilonkin.. Ja kaikki tietää ne päivät, jolloin olo ei ole turvonnut, aineenvaihduta toimii täydellisesti ja olo on vain yksinkertaisesti hyvä ? Mulla oli tuollainen olo lähes joka päivä.
Mutta jossain lakkiaisten, kesäherkkujen ja epäsäännöllisen kesätyön (ruoka syödään töiden lomassa silloin kun ehditään) aikana kaikki alkoi mennä pieleen. Huomasin himoitsevani sokeria koko ajan, koska verensokerini pääsi tippumaan liian alas, kun töissä tuli oltua liian pitkään ilman ruokaa. Kaikki karkeista jäätelöön ja kekseihin riitti. Ja vaikka paino ei olekaan noussut, se fakta että olen/olin niin sokerikoukussa havahdutti. Vieläkin urheilen paljon ja nautin siitä paljon, mutta tällähetkellä ruokavalio on pielessä. Jokapäiväinen hyvä olo on poissa. Farkut ei tunnu hyvältä jalassa, naama ja vatsa tuntuu turvonneilta ja usein on tosi väsynyt tai nälkäinen olo.
Joten päätin ottaa itseäni niskasta kiinni ja keskittyä taas terveellisiin elämäntapoihin, jotta päästään takaisin oikeaan suuntaan. Tänään on jo toinen päivä tämän päätöksen jälkeen ja olo on jo pikkuisen parempi ! Nyt vaan jatketaan hyvin syömistä ja kun sitä tekee jonkun aikaa, siitä tulee paljon helpompaa. Oikeastaan siitä rupeaa nauttimaan.
Joten toivottakaa minulle onnea !


Tässä lista asioista joita pyrin tekemään:
- juoda enemmän vettä
- ei karkkia viikolla, sunnuntaisin "karkkipäivä"
- ei jälkiruokia joka aterian jälkeen
- enemmän vihanneksia ja hedelmiä
- säännöllisempi ateriarytmi
- vähemmän hiilareita ja huonoja rasvoja
- enemmän ruokaa aamuisin ja lounas-aikaan, vähemmän iltaisin


xoxo Maria

6 comments :

  1. Minullakin on mennyt nyt kesän aikana ruokailurytmit aivan sekaisin. Jossain vaiheessa huomasin että en edes syönyt kunnollista lämmintä ruokaa, söin vain jotain pientä (ja yleensä epäterveellistä) pitkin päivää.. Olen hiukan yrittänyt parantaa, mutta normaaliin rytmiin palaaminen onnistuu varmaan vasta kunhan muutto on ohi. Hyvä postaus, herätteli vähän minuakin!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Joo, ruokarytmi on kyllä tärkeä.. itsellä tosiaan ne iltatyöt sekoittanu... mutta kyllä tämä taas tästä ! : ) se on hyvä herätä, tajuta ja sitten toimia !

      Delete
  2. Ihana postaus! :) Hyviä juttuja!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Voi kiitos ! :) piti oikein kirjottaa päässä pyörineet asiat että ne konkretisoituis vielä paremmin !

      Delete
  3. Replies
    1. Thanks ! :) I'm feeling great about this !

      Delete

thanks for your comment ! kiitos kommentistasi ! :)